Menu

Historien om Folkevogna

Folkevogna er gjerne kallenavnet på VW sine første biler som ble skapt og produsert i Tyskland. Det var Adolf Hitler og den nazistiske regjeringen som ønsket at alle skulle ha råd til å kjøpe seg bil, noe som aldri skulle bli til virkelighet da ingen produsenter var i stand til å lage Folkevogna for under 1 000 riksmark. Og med starten på andre verdenskrig, ble det heller ikke slik at noen av de 340 000 arbeiderne som betalte avdrag fikk det de var lovet.

Folkevogna utviklet seg

I 1973 ble den siste originale “Bobla” produsert. Den spesielle bobla, som la grunnlag for en film-franchise i Hollywood, ble skiftet ut med nye versjoner og oppgradering i både stil og design. Vi fikk VW Golf, Passat og Polo som stadig forbedret seg. Med miljøteknologien godt ivaretatt, er Folkevogna nå på vei inn som en elektrisk folkevogn, klar for å revolusjonere bilparken til VW-konsernet. Dermed har også Folkevogna fått en slags oppvåkning inn i den nye tidsalderen der strøm erstatter bensin og diesel mer og mer. Dette er nok en utvikling de ikke så for seg da de etablerte Volkswagen 30. mai 1937 i Tyskland. Heldigvis kan man bruke noe av det Det Tredje Riket etablerte til noe positivt.

En av Norges mest populære biler

Folkevogna og VW har alltid vært en av Norges mest populære biler da det ble anledning for nordmenn til å kjøpe bil. Sammen med svenske Volvo har Folkevogna alltid vært en del av norsk motorveilandskap. Med introduksjonen av elbil-generasjonene til de forskjellige merkene, gikk det litt tid før VW og Folkevogna kom på banen. Nå har de gjort det og det med en bil som skal ha rekkevidde på 40-48 mil per lading, noe som også er markant bedre enn mange andre produsenter. lån mellom 5 000-500 000 kr med bare en søknad gjør det mulig å få tak i en av VW “nye” Folkevogner, som er 100 % elektrisk. Du vil ikke være den eneste i Norge som lar deg forføre av gode, gamle Folkevogna.