Menu

Volkswagen bussene

 

Det finnes knapt biler som er mer ikoniske eller mer gjenkjennelige enn de klassiske VW-bussene. Den første av disse bussene, Volkswagen Type 2, ble kalt enten Transporter, Kombi eller Microbus avhengig av karosseritype og kom på markedet i 1950. Dette var den andre bilmodellen fra Volkswagen, med den klassiske boblen som Type 1.1071px-volkswagen_typ_2_late_split_screen_version_april_1966

VW Type 2 var en av forløperne for senere minibusser og transportvaner, som begynte å komme på markedet i løpet av 60-tallet, både i USA, Europa og Japan. Den første versjonen som kom på markedet fikk navnet T1.

Bussene ble en viktig del av hippiebevegelsen på 60-tallet, og den er fortsatt et symbol for denne bevegelsen den dag i dag. En av grunnene til at bussene ble så populære på denne tiden var at det var lett å få plass til mange mennesker i en bil, og at man i tillegg hadde muligheten til å rigge bilen slik at man kunne sove i den. I tillegg ble disse bussene svært populære å dekorere på egen hånd, noe som gjorde dem både spesielle og interessante. I dag er de ansett som samleobjekter, og man finner flere originale busser i svært god stand i Norge. I tillegg til å være objekter for samling, er også bussene populære som leketøy for barn, og man kan finne lekebusser på for eksempel Lekmer.no.

Sunroof Deluxe

En av de mest populære versjonene av T1 bussen var Volkswagen Samba, som i USA også ble kalt Sunroof Deluxe. Denne var mer luksuriøs enn originalversjonen og ble produsert fra 1951. Denne1198px-0385_porsche_diesel_bus_blau modellen hadde originalt hele 23 vinduer, som inkluderte 8 panoramavinduer i taket. I motsetning til andre T1-vaner hadde Sambaen ikke skyvedører, men heller to dører som ble åpnet utover. I tillegg hadde bussen et soltak i stoff som enkelt kunne åpnes for å slippe inn både luft og sollys. Sambaene ble lakkert i to farger, som regel med hvitt på toppen og en klar farge på undersiden. I tillegg hadde den en liten «hatt», som stakk ut akkurat langt nok foran frontruten for å gi beskyttelse for solen.

Etter T1 kom også T2, og videre ble det produsert versjoner helt frem til T6. Det er dog kun T1 og T2 som har status som de ekte VW-bussene.